Zámek s vůní benzínu
Výpravnou a graficky zdařilou publikací Zámek s vůní benzínu potěší nakladatelství Mladá fronta jistě nejednoho příznivce historie motorismu.
Výpravnou a graficky zdařilou publikací Zámek s vůní benzínu potěší nakladatelství Mladá fronta jistě nejednoho příznivce historie motorismu. Autoři Miloš Hořejš a Jiří Křížek se pokusili zmapovat dosud opomíjenou roli šlechty v českých zemích do roku 1945 ve vztahu k automobilismu. Zaujme spousta faktů - mě jako čtenářku nejvíc bavily kapitolky, pojednávající o postavení zámeckého šoféra, nároků na něj, ale i jeho vybavení, oblečení, o nákladech na provoz automobilu, nákup benzínu, pojištění, o individuálních karosériích, které si nechávali mnozí kupující udělat na zakázku, ale i o prvních řidičkách z řad aristokracie. Významnou součást publikace tvoří historické fotografie, které se zachovaly v poměrně vysokém množství, takže si čtenář může prohlédnout nejrůznější typy vozů, jejich osádky, uniformy šoférů, ale třeba i čerpací stanici bratří Zikmundů, historické automapy, snímky z bouraček i ze závodišť. Vozy byly vzorem elegance, která mizela s postupující modernizací a sériovou výrobou.